12 اکتبر 2022- بر اساس مطالعه جدیدی که در مجله ی اروپایی قلب و عروق منتشر شده است، به نظر می رسد قهوه بدون توجه به شکل آن- آسیاب شده، فوری یا بدون کافئین- فوایدی برای سلامت قلب و عروق دارد.

تحقیقات گذشته نشان داده است که قهوه ممکن است طیف وسیعی از فواید سلامتی را ارائه دهد که برخی از آنها مستقیماً به افراد مبتلا به دیابت مربوط می شود. نوشیدن قهوه ممکن است به حفظ عملکرد کلیه در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کند و همچنین خطر ابتلا به رتینوپاتی دیابتی (بیماری چشم) را که یک عارضه طولانی مدت دیابت است، کاهش دهد. به نظر می رسد افرادی که قهوه می نوشند کمتر به هر دلیلی در یک دوره زمانی معین می میرند و نوشیدن قهوه یا چای به طور منظم با خطر کمتر سکته مغزی و زوال عقل مرتبط است. البته شایان ذکر است که مصرف زیاد قهوه ممکن است خطر زوال عقل را افزایش دهد و نوشیدن قهوه ممکن است به اختلال خواب منجر شود و بسته به روش دم کردن، برخی از اشکال قهوه ممکن است به بالا رفتن کلسترول کمک کنند.

در مطالعه ی اخیر، محققان به بررسی عادات نوشیدن قهوه و نتایج سلامتی 449563 فرد ساکن بریتانیا را که در یک مطالعه ی بزرگ تحقیقاتی سلامت عمومی به نامUK Biobank شرکت کرده بودند، پرداختند. میانگین سنی شرکت کنندگان 58 سال بود و بطور میانگین 12.5 سال تحت نظارت قرار گرفتند. محققان شرکت کنندگان را بر اساس تعداد فنجان های قهوه ی آسیاب شده، قهوه ی فوری و بدون کافئین در روز طبقه بندی کردند و به بررسی عملکرد هر گروه در مورد پیامدهای قلبی عروقی و خطر کلی مرگ و میر پرداختند - با تنظیم عواملی که بر این پیامدها تأثیر می گذارد، مانند: سن، جنس و سابقه سلامتی.

انواع مختلف قهوه با فواید سلامتی مختلفی مرتبط است

در طول دوره ی پیگیری، شرکت کنندگانی که روزانه یک تا پنج فنجان قهوه ی آسیاب شده یا فوری مصرف می کردند - اما نه کسانی که قهوه بدون کافئین مصرف می کردند- در معرض خطر کمتری برای ضربان قلب نامنظم بودند. کمترین سطح خطر برای هر نوع بی نظمی در ضربان قلب در افرادی مشاهده شد که 4 تا 5 فنجان قهوه ی آسیاب شده (17٪ خطر کمتر برای ضربان قلب نامنظم) و دو تا سه فنجان قهوه فوری (12٪ خطر کمتر) مصرف کردند.

در مورد خطر کلی بیماری های قلبی عروقی، به نظر می رسید همه ی انواع قهوه مفید هستند و همین امر در مورد خطر کلی مرگ در طول دوره پیگیری نیز صادق بود. شرکت‌کنندگانی که روزانه دو تا سه فنجان قهوه آسیاب شده می‌نوشیدند، 27 درصد کمتر در معرض خطر مرگ قرار داشتند، در حالی که افرادی که روزانه دو تا سه فنجان قهوه ی فوری می‌نوشیدند، 11 درصد کمتر در معرض خطر مرگ بودند و احتمال مرگ برای افرادی که روزانه دو تا سه فنجان قهوه ی بدون کافئین می‌نوشیدند، 14 درصد کمتر بود.

محققان به این نتیجه رسیدند که نوشیدن هر نوع قهوه با سلامت قلب و عروق و کاهش خطر مرگ مرتبط است، در حالی که به نظر می رسد فقط قهوه کافئین دار برای جلوگیری از ضربان قلب نامنظم مفید است. آنها نوشتند: نباید افراد را از مصرف کم تا متوسط ​​ همه انواع قهوه منع نمود، بلکه باید مصرف این میزان قهوه به عنوان بخشی از یک سبک زندگی سالم در نظر گرفته شود.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2022/10/12/different-coffee-types-linked-to-cardiovascular-longevity-benefits/